donderdag 13 november 2008

Dag van de waarheid

llargues en internationaal

Dag van de waarheid !!

De 1° finalewedstrijd ging tussen onze Rode Duivels en Spanje. Na 1 uur vertraging door een discussie over bescherming van de hand (Wie weet er nog wat er in het reglement van de CIBJ staat ???), werd er toch van start gegaan. De ploeg bestond uit Sam, Benja, Geert, Ludo, Xavier met als reservespelers Geoffrey en Wouter. Er stond heel veel wind, in het voordeel van de opslagers. Spanje nam onmiddellijk het 1° punt binnen. Het was duidelijk dat er niet zoveel kaatsen zou gezien worden en het enkel maar opslagen zou worden. Benja en Xavier toonden zich van hun sterke kant en de wedstrijd ging gelijkopgaand. Er werd bij beide ploegen heel tactisch gespeeld en een klein foutje werd dan ook steeds afgestraft. De ploeg werd gedragen door onze Sam en het werd, zoals voorspeld 5-5 ! In het laatste spel werd het 30-40 in het voordeel van de Spanjaarden met een kaats niet zo ver over de courtlijn. Xavier diende op te slaan en ... de bal ging over het veld, doch iets wat we niet hadden durven dromen, werd Xavier door de scheidsrechter op “tamis” gefloten !!! Iedereen kon zijn eigen oren en ogen niet geloven maar we werden met de harde wetten van de sport geconfronteerd en verloren dus de wedstrijd met 5-6. Een onverdiende nederlaag want wij waren de Spanjaarden de baas, zelfs als slogen deze op met een “onaanvaardbare” bescherming aan de hand.

Na enkele uren te hebben gewacht en onze ontgoocheling te hebben verwerkt, dienden we aan te treden tegen Ecuador. Bepaalde spelers werden gespaard en we gingen van start met Geoffrey, Sam, Geert, Xavier en Wouter. We hadden afgesproken alles te geven en zeker nog mee te spelen voor de gouden medaille, gezien Nederland van Spanje had gewonnen. Er diende dus tegen Ecuador gewonnen te worden en dat deden we ook. Met een ongelooflijke verbetenheid wonnen we met 6-0.

Als slotmach, en belangrijkste wedstrijd, was het een strijd tussen ons en onze Noorderburen. Beide ploegen stonden heel scherp en je zag de verbetenheid op de gezichten van de spelers. Het zou een spannende wedstrijd worden. Wij speelden nu met Sam, Benja, Geert, Ludo, Wouter met als reservespelers Geoffrey en Xavier. Nederland won de toss en ging opslaan met als resultaat enkele ballen tussen de staken. Het werd 1-1, toen we de wedstrijd in handen begonnen te nemen. Enkele rake terugslagen van onze kapitein Sam zorgden daar voor. Wij liepen uit tot 4-1. Nederland liet zich echter niet doen en vocht terug tot 4-5. Wij zouden België niet zijn mochten we ons zomaar verloren geven. Het 10° spel haalden we binnen door onze gedrevenheid : 5-5. Het laatste spel zou dus beslissen over het goud. In dit spel toonde Johan VAN DER MEULEN van Nederland zich oppermachtig tegenover onze Benja. Het werd 5-6 voor Nederland, welke dus Wereldkampioen werd. België wordt 3° na Spanje.
Onze spelers zakten figuurlijk maar letterlijk in mekaar. We waren er zo kort bijgeweest maar als trainer mag ik zeggen dat ik fier ben op deze groep. Wat een mentale weerstand hebben ze getoond tijdens dit kampioenschap van het Llargues. Het mocht gewoon dit jaar niet zijn maar we kijken terug op een prachtige finale.

Na enkele minuten dienden we opnieuw aan te treden in de finaleronde van het Internationaal spel, nu tegen Italië. Het was voor de spelers fysiek maar ook mentaal heel zwaar om nu alweer te moeten aantreden, wetende dat we ook hier meedingen voor de titel. Nadat heel wat tranen werden afgeveegd, gingen we toch van start. Onze ploeg bestond uit Guillaume, Benja, Geert, David en Ludo. De groep had afgesproken gewoon alles te geven en te winnen tegen Italië. Italië pakte onmiddellijk de 2 eerste spelen. Het was duidelijk dat heel wat spelers nog met hun hoofd bij de verloren Llargueswedstrijd zaten. Iedereen pepte iedereen op om zich 200% te geven en te vechten tot het einde. Het werd een heel lastige wedstrijd ; een fysieke en mentale uitputtingsslag. Het werd alweer 5-5. Italië was aan de opslag, doch het werd 40-15 in ons voordeel. De laatste bal werd enkele malen heen en weer geslagen totdat Guillaume, al zijn energie en kracht in een slag plaatste en het laatste punt won. Wij wonnen met 6-5 !!! Iedereen viel mekaar in de armen en tranen vloeiden. Iedereen, maar dan ook iedereen, zat er gewoon fysiek en mentaal door. Het was wel duidelijk dat deze groep ongelooflijk veel karakter heeft en kan vechten! Dit was zeker een opsteker voor alle spelers, alhoewel de bitterheid van de verloren wedstrijden in het Llargues wel blijven hangen.

Morgen dienen wij nog de beslissende wedstrijd tegen Spanje af te werken. Indien we winnen, zijn we wereldkampioen in het Internationale spel en deze groep van prachtige kaatsers en mensen, verdient dit zeker.

De trainer.

28 opmerkingen:

Pinky zei

Hallo vechterkes,
Kan me voorstellen dat het ontzettend zwaar moet zijn geweest die onterechte nederlaag te moeten verwerken, ermee om te gaan...
en er kort nadien alweer te staan!Voor mij zijn jullie alvast de absolute numer 1!Toppers!
Heel veel moed en succes gewenst tegen Spanje en hopelijk vloeien er dan traantjes van geluk want dat verdienen jullie echt!
VIVA EL ROJO DEMONIOS -
LOS VERDADEROS GANODORES!

Mucho éxito, y gran beso!
Pinky XXXX

Maïté zei

Quelle journée hier, n'est-ce pas? J'espère que vous vous êtes bien reposés et que vous êtes de nouveau d'attaque! En tous cas, je vous félicite, vous vous battez vraiment jusqu'au bout. Tenez bon , tout n'est pas fini, je pense à vous pour aujourd'hui, encore ces Espagnols! Cette fois-ci, c'est vous qui gagnez :-)
Vous avez déjà 2 médailles sur 4, super non? Bronze, argent ou or, ça se jour à un rien, donc...
J'embrasse très fort Guillaume et suis de tout coeur avec lui pour le fronton (avec les autres aussi bien sûr!)
Allez, courage les Diables...

CALI zei

BRAVO ... QUE DIRE DE PLUS !
VOTRE ESPRIT D'EQUIPE EST INDENIABLE...
IL FAUT Y CROIRE JUSQU AU BOUT ON EST TOUS DERRIERE VOUS !

FONCEZ !OLE !

BESTE GROETJES.
BISOUS GEOFFREY

TATIE

Marc Claus zei

Amaai! Kreeg er kiekevel van als ik het verslag van jullie trainer las.
Een thriller zoals geen ander!
Droog jullie tranen gasten!
(ik had er ook, maar d'er lag nog ne zak ajuin op mijnen bureau! Graptjen).
Kop op jongens en haal vandaag nog eens alles uit de kas.
Ge kunt in ieder geval al met opgeheven hoofd de terugreis aanvangen?

Marc

Johan zei

Dag Geert en de ganse ploeg.

Wanneer je dit leest, kippenvel. EN ik heb zo'n vermoeden dat wij wereldkampioen hadden moeten worden, zonder dan afbreuk te doen aan de prestaties van Nederland!

Veel steun voor Benja!! Ook al ben je gouden handschoen, hij moet zich nu rot voelen, ook al is het en blijft het winnen of verliezen in groep. Kop op, WK is denk ik al geslaagd (in de breedte). Je ziet, werken en trainen loont altijd! Nog veel succes in het muurkaatsen, nog één keer alles geven in internationaal spel tegen Spanje!

Voor mij zijn jullie sowiesoe en van harte wereldkampioen! gaat lukken!!

Johan

Christophe De Vits zei

hey natinonale trots,
we begrijpen de ontgoocheling, maar nietemin zijn jullie behaalde prestaties daarom minder.
proficiat aan het ganse team!!!
vraagje: kan ik ergens het cibj terugvinden? mss kan ik het jullie nog op 1 of andere manier nog meedelen?
groetjes.

sofie zei

Hey wouterken en co,

amaaai, zat hier ook efkes met kiekevel toen ik het verslag las...
toch een hele dikke gemeende proficiat voor jullie prestaties, echt waar!
x

Hugo De Vits zei

eerst een dikke proficiat aan de ganse kaatsploeg dat men zo moet verliezen doet pijn maar voor ons is het een geslaagde prestatie wat jullie daar doen het is per slot van rekening toch een w.k. geef er vandaag nog een lap op en wie weet ??? toch nog goud wij duimen alvast voor jullie toy toy wij zijn fier op jullie groetjes voor david ook van meme en pepe

Unknown zei

Yo de mannen,

proficiat aan gans de ploeg en aan jullie trainer,Geert, voor jullie vechtlust, een karraktereigenschap van de belgen,en de groepsmentaliteit!
Jullie zijn zo al kampioenen als ik het verslag lees.
Hopelijk worden jullie als echte kampioenen ontvangen door onze " vorst" zoals het betomt.

carre

Unknown zei

als he tgaat om die kleine lederen "flap" op de hanpalm gedragen kan ik enkel zeggen dat dit steeds gebruikt wordt in het llargues. Spanje heeft hier telkens mee gespeeld, ook in het verleden,en dit is nooit een probleem geweest, dus ik zou niet inzien waarom dit nu ineens in te roepen als verweer.

op de gefloten tamis .... die lijn staat er met een reden... het kan hard zijn, maar dat zijn de regels... of is iedereen al vergeten dat tijdens het EK de spanjaarden ook afgefloten werden als hun opslager het veld verliet langs achter zonder deel te nemen aan het spel, hetgeen in de spaanse versie van het llargues wel is toegestaan....

* slechts derde in de hoofddiscipline is hoe dan ook een ontgoocheling voor België, mss moeten er lessen uit getrokken worden.
soms is "vechten en vriendjes zijn" niet voldoende.
2 maal verlies tegen de enige 2 concurrenten in deze discipline is een toevalligheid te veel

Annelies zei

Ik wil vooral een bericht nalaten voor HANS...HOE DURF JE ZOIETS TE ZEGGEN!!! Je moet het maar doen, alles "zelf" regelen...in een vreemd land, spelers klaarstomen,voor eten zorgen, vergaderingen, breefing, observatie andere ploegen,coachen,bus regelen...zilver behalen,twee finales behalen...waarvan één "net" verliezen...je zou u voor minder heel slecht voelen bij het verlies van u eigen spel,...denk je niet dat het al zwaar genoeg is hiermee om te gaan. Jij hebt duidelijk een hekel aan mensen die zich 200% inzetten voor hun sport!!! Laat u commentaar beter voor wat het is. Bevordelijk voor u eigen belgische duivels is het niet!! SCHAAM U!!

Annelies zei

Aan elke vechter in equador!!!
t'Is de laatste keer afzien,...Geef er nog maar is een goeie lap op!! Jullie hebben alles gegeven,...en ook de besten kunnen nu eenmaal eens verliezen...

Het goud ligt er nog,...en tegen Spanje kan dat zeker lukken!!!
Ik wens jullie heel veel energie en geluk toe!!!

Laat jullie niet vangen door mensen die niet beter weten dan commentaar te geven!!

Groetjes X

Unknown zei

@ annelies

ik weet veel beter dan jij waarover ik spreek,
ik heb het allemaal zelf genoeg meegemaakt en gedaan...
en je zit daar zeker niet arm aan je lot overgelaten in een groot vreemd land(maar daar ging mijn reactie niet over)...

en in tegenstellig tot jouw commentaar is de mijne enerzijds wel constructief bedoeld en wil ik enkel de mensen eraan herinneren dat regels voor iedereen gelden...

en dat die de ene keer in je voordeel werken en de andere keer in je nadeel...

EK gewonnen door gefloten opslagfout, in WK belangrijk punt verloren door opslagfout...

even over het llargues (ons spel)...
er zijn maar 2 echte concurrenten (Spanje en Nederland), andere landen hinken hier heel ver achterop dus een 3e plaats in llargues is als resultaat niets bijzonder, zonder het te hebben over de prestatie of inzet van die jongens op zichzelf...

als we van beide andere betere landen verliezen, dan moeten we ons hier allemaal in België over een heleboel dingen vragen gaan stellen, gaande van jeugdopleiding,competitieniveau,materiaal, atletisch vermogen,regelmaat,selectie, ... en een heleboel andere dingen...


voordat je beslist iemand uit te kafferen, weet eerst de achtergrond en op wat de commentaren slaan ...

Hugo De Vits zei

laat jullie niet ontmoedigen door een jaloerse hans hij kan er ook nie aan doen jaloers zijn is ook een ziekte bewijs het hem vandaag eens sucses

Unknown zei

lol @hugo ...

heb het daar langs geen kant over

maar in België is het immers niet aanvaard om buiten het vooropgestelde stramien te antwoorden en in de plaats ervan neutraal de dingen te bekijken en te evalueren...

ik hoop ook dat ze het er goed doen, want er zitten daar ook enkele bevriende spelers bij..
ik zet enkel neutraal zaken naast mekaar...


soit...
amuseer jullie nog en success straks

Unknown zei

Puik werk.
Wij zijn met de Siera ook verloren zondag, het was evenzeer zwaar.:)

sofie zei

@Hans

Je zal waarschijnlijk wel weten waarover je het hebt, maar toch vind ik jouw reactie in kader van deze blog totaal ongepast...
'Vechten en vriendjes' zijn is, zoals meermaals bewezen in ook andere sporten, een belangrijke vereiste voor het creëren van een groepsgeest, die op zijn beurt uitermate nodig is om het als team te kunnen waarmaken!
Het is hier toch niet de bedoeling om afbreuk te doen aan de groepsgeest onder onze jongens?
Met opbouwende kritiek kom je OVERAL veel verder!

@ ons belgjes: geniet er nog even van!

Mario zei

Jongens, toch een dikke proficiat met jullie behaalde 3de plaats. Ook al hadden jullie op goud gerekend, tegen onrecht kan je nu eenmaal niets inbrengen. In de andere diciplines zijn jullie aan het bewijzen dat jullie wel degelijk goed bezig zijn (getuige de al eerder behaalde zilveren medaille). Nu vandaag nog een gouden plak bij en jullie WK is een success. Welke Belgische ploeg in eender welke sporttak kan zeggen dat hij op een WK 3 medailles haalt? Dat sommigen daar maar eens over nadenken. Alleszins, een dikke proficiat mannen. David, amuseer u daar nog een paar dagen en doe daar de groeten aan Sam en Benja é.

Johan zei

Ik weet niet wie die Hans in kwestie is, maar blijkbaar komt die van een andere planeet:

er zijn wel degelijk mensen die al een tijdje snappen dat kaatsen wel iets meer is dan vijf man op een terrein zetten en hupla, sla maar.

mag ik Hans (wie hij ook is, al heb ik een vermoeden) er aan herinneren dat Vlaanderen sinds 3 jaar 25 erkende bloso trainers heeft die werk maken van verschillende zaken (oa selecties bij de jeugd, promoten van muurkaatsen, samenwerking met uz gent, introduceren van een andere manier van trainen, werken,.....). Nooit gehoord van de jeugdcel vlaanderen? Dat dit niet volstaat (die 25) is volkomen terecht. EN dat er nog veel moeten volgen, ook. En dat onze clubs op bepaalde gebieden nog werken volgens de oude methodes, klopt eveneens. En dat dit er uit moet op termijn, ok , klopt. Maar ik weet nu ook al uit ervaring dat dit tijd vergt. MAAR DIT BETEKENT NIET dat er niet wordt over nagedacht en dat er NIET naar oplossingen wordt gezocht. Ik kan u verzekeren dat Geert VDV zijn trainingen bij onze spelers in goede aarde is gevallen. EN dat dit geen trainingen meer zijn zoals 20 j terug. Wij proberen onze "BLOSO-ervaring" over te zetten op andere clubs en spelers. Grimminge is een schoolvoorbeeld aan het worden, waar de jeugd op een doordachte lange-termijn manier zal worden opgeleid: met accenten op techniek, gebruik van de juiste spieren, optimaal benutten van gans het lichaam, max roteren van speler, enz enz. Mag ik Hans er ook op wijzen dat de entiteit Vlaanderen een samenwerkingsakkoord heeft met het UZ gent om kaatsers te screenen. Dat hier nog veel te weinig wordt op ingegaaan, weer akkoord, maar dat betekent NIET dat dit er NIET is.... Ik kan nog een tijdje doorgaan, maar wees van één ding zeker: er zijn mensen à la JL plaitin, Geert VDV en ik mag er mezelf gerust bijnemen, die wel degelijk heel begaan zijn met de sport en al lang beseffen dat we moeten evolueren, dat de tijd van de cafésport temps passé is.... En Hans, kan je het beter? Je bent welkom in de jeugdcel!!

Zal ik eens beginnen over het handschoen-probleem en hier een pak mensen de mond snoeren. Nee zeker? is hier ook de plaats niet!

Buiten dit alles, regels zijn regels, juust, maar een klein beetje respect voor wat onze mannen gepresteerd hebben, is zeker op zijn plaats. Weer typisch Belgisch zeker? en dan zijn we verwonderd dat we niet evolueren of resultaten behalen.... Van de andere kant ben ik me ook bewust van het feit dat we nu (met toch de zeer positieve resultaten in Ecuador) dat we er zijn en dat alles weer rozegeur en maneschijn is. We moeten er over waken dat we weer die fout niet maken, we moeten blijven werken in de breedte, maar nogmaals, dit doet niets af van onze jongens hun verdienste! PUNT!

Johan Van der Stricht (wie is Hans?)

Annelies zei

eindelijk...
Snoer hans zijn mondje maar,...

ZE ZIJN WERELDKAMPIOEN en ik ben enorm trots op mijn collega rechercheur...dewelke met zijn team staat waar ze moeten staan, op het hoogste schavotje!!! Heel goed gedaan Geert en dikke proficiat aan alle spelers die tot het uiterste gegaan zijn om toch die gouden medaille binnen te halen!!!!

Ik ben dolgelukkig en fier op onze Belgskes!!! Laat de sport maar over aan positieve mensen!! En dat het kaatsen op die manier in België en wereldwijd wat meer mag gaan betekenen!!

SUPER!!!

Unknown zei

Hey mannen,
Toch een prachtresultaat. Hoe je het draait of keert, elke pion in een spel telt (ook de scheidsrechter)

Toch nen dikken proficiat aan alle spelers

En wat een flexibiliteit, na zo een teleurstelling toch kunnen terugvechten, chapeau

grz

Unknown zei

@ johan

ik kom helemaal niet van een andere planeer,
en ik weet dat er (te weinig) inspanningen gedaan worden.
Ik ben op de hoogte van al de zaken die men hier en daar tracht te verbeteren...
en dat sommige cubs er erg mee begaan zijn en jammer genoeg andere totaal niet
vind het wel grappig dat jullie hier een persoonlijke oorlog ontketenen waar ik niet aan mee doe...

je moet alles in het juiste perspectief plaatsen...

1e plaats internationaal spel,... proficiat, goed gedaan!
zilver in dat Ecuadoriaans spel, dat we zelf niet kenden van tevoren, heel knap!
llargues (wat door iedereen aanzien wordt als de hoofddiscipline) ... 3e plaats... oogt mooi maar in werkelijkheid is het het absolute minimum en hier kunnen we gewoon niet lager eindigen, de 4e sterkste ploeg is Frankrijk en die spelen hier bij ons in België in lagere reeksen tot 2e nat ....
je moet de waardeverhoudingen en de kwaliteiten van elk landenteam objectief naast mekaar leggen.
muurkaatsen.. kijk ik erg naar uit om de resultaten te zien, gezien ze in de poule met een over het algemeen zeer goed mexicaans team zitten en de andere poules (voor mij) vrij onbekende Z-amerikaanse ploegen bevatten, maar sommigen zijn naar verluid zeer bedreven in dit onderdeel...

kan ik het beter? hoef ik me niet over uit te spreken en hoef ik me niet voor te bewijzen. Ik span me voor mijn sport in op de manier die in mijn normale leven is in te passen als speler.
Na de actieve carrière is er evt tijd genoeg om aan opleiding te doen.
Wel sta ik al jaren enkele jonge beloftes bij op training tijdens het seizoen als ze bijsturing en tips nodig hebben.

Persoonlijk heb ik de komende jaren ook een project voor de verderzetting van de jeugdwerking lopen om een jonge ploeg richting hoogste reeks te halen en deze jongens technisch en tactisch verder op te bouwen...
Ik kon ook makelijk op mijn luie krent zitten en gewoon in eerste blijven spelen...
ik maak deze keus mee omdat er nieuw jong talentvol bloed nodig is hogerop met een degelijke tactisch en technische scholing en op die manier draag ik mijn steentje bij.

Hetgeen wat jij trouwens trainen zoals 20 jaar geleden noemt wil ik wel eens weten en daar kunnen we mss ooit ergens te velde eens over discussiëren gezien hier de aandacht bij het WK moet blijven.
Reeds 20 jaar geleden werd ik opgeleid op een degelijke manier (en niet van sla maar op een balletje gedurende 90 minuten) met een training in verschillende fases en ook met video ondersteuning om vooral de mankementen aan de opslag en terugslag te analyseren en weg te werken. Op een gelijkaardige manier begeleid ik af en toe jonge talentvolle spelers en ga ik dan met ze trainen om hen bij te sturen.

Tevens worden in het huidige bloso-principe de talentvolle spelers van te jonge leeftijd aan te veel belast op de keerdersplaatsen, hetgeen hen vaak problemen bezorgd op latere leeftijd om door te breken naar hogere reeksen. Ontwikkeling van een speler is ook het correct ontwikkelen an zijn lichaam zonder vroegtijdige schade aan gewrichten door te jong te veel te moeten keren bvb.

over de handschoenen kan je hier idd best zwijgen en zeker tegen mij, iedereen weet hoe ik al vele jaren tegen al dat gesjoemel gekant ben en dat er daar ook mede door mij inspanningen worden geleverd om dit tegen te gaan


nogmaals... is niet de bedoeling ergens afbreuk aan te doen, maar enkel om de zaken in een juist perspectief te plaatsen.

laat ons het nu hier gewoon over het WK houden, wil je hierover allemaal verder discussiëren, dan zal ik het graag zien in het forum van frnp-knk.be alwaar er veel te weinig NL talige bezoekers en posts zijn.

samengevat voor het team, overwegend zeer goede prestaties met 1 tegenvaller, maar dat is sport!
veel geluk in het murkaatsen nog

Hans Van Horenbeke

Administrator zei

Bedankt voor je aanmoedigingen Hans vanwege het hele team

eric zei

@ Hans
Wil toch nog even terugkomen op die "lederen flap" zoals jij het noemt.
Ik heb het voordeel dat ik hier in Ecuador aanwezig ben, en ik kan dus, als neutrale toeschouwer, oordelen over wat ik gezien heb.
Het gaat dus niet enkel om een lederen flap, maar wel gedelijk op een metalen hand. Beeld je het volgende in : iederen vinger met een plak metaal van ongeveer 1cm dikte, een metalen plaat (ook 1cm dikte) over de ganse handpalm, en daar rond vier of wijf lagen tape (ne sparadra zoals de bij ons zeggen). Naar verluid vergt het prepareren van zo'n "bionische" hand 1uur !
Je kan dit moeilijk nog normaal noemen, en heeft volgens mijn bescheiden mening geen plaats op een kampioenschap van pelota de MANO !
Over de gefloten tamis : Xavier was er inderdaad over, dus niets te zeggen.
Aan al onze jongens : nen HELE DIKKE PROFICIAT
Ik ben fier om belg te zijn.
Ik heb gedurende deze week een ploeg gezien, die er altijd voor gegaan is, die inzet getoond heeft.
Bravo aan de coach, de manier waarop jij de mannen in het gareel gehouden hebt is een voorbeeld voor alle ploegverantwoordelijken.
En als laatste zou ik ook de kiné, Hans, willen vermelden, die een ongelofelijke inzet getoond heeft en een "krak" in het oplossen van allerlei logistieke probleempjes.
Eén ding is zeker : vanavond wordt het een groot feest !

Unknown zei

@ Eric

je bedoelt deze bescherming? eventueel met nog die flap erover...
zoals hier afgebeeld : http://www.fedpival.es/imagens/botiga/25.jpg

die wordt klassiek gebruikt om te keren en is minder performant om te keren dan onze eigen handschoenen, heel veel minder, geloof me maar...
talloneren kan je niet, het is zuiver kracht dat je met een vlakke slag moet overbrengen, heel vermoeiend

als ze deze op die manier gebruiken bij de opslag, dan zou ik zeggen laat ze doen want dan offert Martinez al zijn gevoeligheid en richting op voor enkel meters meer (die hij normaalgezien niet nodig heeft, die man zijn opslag gaat op goede dagen tot over de honderd meter)

tegen volgnde interlands zouden ze best nog eens grondig de koppen bij mekaar steken en voor eens en voor altijd de marges bepalen qua "hulpmiddelen"... onze handschoenen zijn mijns inziens ook niet geheel eerlijk in deze discipline, maar dat is een persoonlijke mening als je het over het "MANO" aspect wil hebben... ons materiaal is het meest performante, maar als om de opslag gaat... mogelijks ander verhaal

geniet van het feestje,
zorg wel dat onze muurkaatsers fris aan de opslag staan morgen want ze zullen al hun vaardigheden nodig hebben tegen hun tegenstanders

Veel plezier vanavond en succes morgen!

Unknown zei

eerste link kwam er niet door van de keerdershand http://frnp-knk.be/images/img/27.JPG

dus deze bedoel je,
voor de opslag???

want dat doen martinez en malja normaliter nooit, verliezen al hun gevoel en preciezie ermee voor geringe tot geen nuttige afstandswinst

Unknown zei

de handen prepareren vogens het Spaans principe duurt idd een 45tal minuten.

eerst handen wassen met mineraalwater en een speciale zeep,
natuurlijk laten drogen...
handen inwrijven met speciale anti-transpiratie crème, en natuurlijk laten drogen...
eerste laag spanadra toebrengen over de handpalm en vingers...
toebrengen van een soort mousse (iets schumrubber achtig van ongeveer 5 mm dik) (vergelijkbaar met die dikke plakkers tegen blaren or eksterogen met een gat erin) ...
op die mousse komen speelkaarten (poker) in stukken gesneden om mooi op de handpalm, de nuis van de hand en de duim te passen...
OF soms zit op de mousse al inmiddellijk het metaal bevestigd (normaalgezien 5 mm mousse, 3mm metaal)...
daarover spanadrap...

de vingers... zelfde principe wordt kotje per kootje afgewerkt en nadien overal spanadrap rond om alles bij mekaar te houden.

kan wel zijn dat ze hier voor het llargues om weerwerk te bieden tegen onze handschoenen (waarzij ook ni over te spreken zijn) een grotere plaat op hun handpalm gebruikte...
normaalgezien gebruiken ze in hun spel steeds vrij kleine plaatjes vlak naast mekaar geplaatst om het bewegen van de hand nog mogelijk te maken...

Opslaan met dit soort preparatie is ongelooflijk moeilijk,
heb het zelf geprobeerd en ik verloor er bijna 20 meter mee tov met de blote hand tot de achterlijn...
sommigen kunnen het echter wel hiermee maar is moeilijk je dat eigen te maken...

kosjer zei

aan alle mensen die ons hebben gesteund tijdens dit WK, een ontzettende dank.
Aan de negatieve kritikasters is dit een typische belgische mentaliteit nl. kritiek geven op iets waar je niet weet waarover je praat, en de jaloezie die de kop opsteekt.
Ik ben terecht fier van deze excellente groep deel te hebben mogen uitmaken, een groep die voor mekaar vocht om deze onwaarschijnlijk prijs nl. Wereldkampioen kaatsen te kunnen behalen.
Vanwege een fiere en gelukkige Geert Vinck